آدرس:

گیلان غرب کیلومتر 26 جاده قصر شیرین

تلفن:

09188346219-09186802060

گیلسونایت طبیعی در آسفالت

گیلسونایت طبیعی در آسفالت

گیلسونایت طبیعی یکی از مواردی است که آسفالت را بسیار بادوام می کند.آسفالت ماده ای شبیه قیر سیاه است که در جاده ها، جاده ها و حتی پشت بام ها یافت می شود. این یک ماده حیاتی است که به دلایل مختلف در صنعت ساختمان استفاده می شود. در سنگفرش جاده ها، ساخت پارکینگ ها و تقویت شالوده ساختمان ها بسیار مهم است.  در این مقاله به نحوه استفاده از گیلسونایت طبیعی در آسفالت خواهیم پرداخت.

 

گیلسونایت طبیعی و خواص آن در آسفالت:

گیلسونایت طبیعی شکل طبیعی آسفالت است و از زمین استخراج می شود. این ماده معدنی دارای ترکیب منحصر به فردی است که می تواند خواص آسفالت را افزایش دهد. گیلسونیت دارای خواص رئولوژیکی عالی است، به این معنی که می تواند ویسکوزیته آسفالت را تغییر داده و آن را پایدارتر و بادوام تر کند.

 

 

افزایش مقاومت آسفالت با استفاده از گیلسونایت

 

گیلسونایت ابتدا حرارت داده می شود تا تبدیل به مایع مذاب شود و سپس به مخلوط آسفالت اضافه می شود. گیلسونیت مذاب به مخلوط آسفالت اضافه می شود تا خاصیت چسبندگی آن افزایش یابد. با اتصال اجزای مختلف مخلوط آسفالت کار می کند. با توجه به این خاصیت، آسفالت تولید شده با گیلسونایت از مقاومت بالاتری در برابر شیار و ترک خوردگی برخوردار است.

 

آسفالت ساخته شده با گیلسونایت در برابر دماهای بالا و شرایط آب و هوایی سخت که ممکن است منجر به شکست مواد آسفالت شود، بسیار مقاوم است. این می تواند نوسانات دمای بالا بین تابستان و زمستان را تحمل کند و در مناطقی که شرایط آب و هوایی شدید را تجربه می کنند، مانند آریزونا و نیومکزیکو، ایده آل است.

 افزایش مقاومت مکانیکی مخلوط آسفالتی با استفاده از قیر معدنی بیتومن

 همچنین، مقدار عمر خستگی نمونه های مخلوط آسفالتی در اثر استفاده از گیلسونایت طبیعی بهبود یافته است. نتایج آزمایش خزش دینامیکی نیز نشان می دهد که مقدار تغییرشکل ماندگار نمونه های مخلوط آسفالتی  حاوی  گیلسونایت طبیعی در سبکهای  مختلف بارگذاری کمترین مقدار را از خود نشان داده اند.به این ترتیب، می توان انتظار داشت که استفاده از افزودنی پودر قیر معدنی، بیتومن می تواند باعث بهبود در خصوصیات مکانیکی مخلوط بتن آسفالتی شود.


نمونه ای از گیلسونایت طبیعی


گیلسونایت طبیعی همچنین به کاهش خطر شیار شدن و رانده شدن در جاده ها و پارکینگ ها کمک می کند. هنگامی که مخلوط آسفالت سختی کافی برای تحمل حجم ترافیک بالا را نداشته باشد، می تواند منجر به فرورفتگی، شیار شدن و رانده شدن شود. این عیوب می تواند به شدت بر عملکرد و یکپارچگی ساختاری جاده تأثیر بگذارد. گیلسونیت به طور موثری سفتی آسفالت را افزایش می دهد و خطر تغییر شکل ناشی از وزن وسایل نقلیه را کاهش می دهد.

 

کاهش آسیب آب به سطح آسفالت

 

گیلسونیت همچنین به کاهش آسیب آب روی آسفالت کمک می کند. هنگامی که آب به سطح آسفالت نفوذ می کند، می تواند منجر به ضعیف شدن بایندر آسفالت و خرابی آسفالت  شود و در نتیجه دوام کلی آن را کاهش دهد. این ضعف می تواند منجر به چاله هایی شود که می تواند برای رانندگان بسیار خطرناک باشد. با این حال، آسفالت ساخته شده با گیلسونیت بسیار غیر قابل نفوذ است.


این ماده به عنوان یک دافع آب عمل می کند و احتمال نفوذ آب به سطح آسفالت را کاهش می دهد.گیلسونیت طبیعی یک جزء ضروری در تولید درزگیرها و پوشش ها است. این ماده در امولسیون ها و برش ها استفاده می شود که به عنوان عامل پوشش روی سقف ها، دیوارها و عرشه ها برای محافظت از آنها در برابر شرایط آب و هوایی سخت استفاده می شود.

بهبود دوام و دستیابی به آسفالت با کیفیت بالا

گیلسونایت آسفالت تیره و باکیفیت تولید می کند که دوام بیشتری نسبت به آسفالت سنتی دارد. افزودن گیلسونایت به مخلوط آسفالت با ایجاد استحکام و کشسانی بالا، دوام آن را بهبود می بخشد. کشش بالا به این معنی است که می تواند نیروهای کششی را تحمل کند و در نتیجه از ایجاد ترک جلوگیری می کند. دوام آسفالت بیشتر طول می کشد و نیاز به تعمیر و نگهداری مکرر را کاهش می دهد.


نمای ظاهری گیلسونایت طبیعی در شكل زیر نمایش داده شده است.

نمونه ای از یک قطعه گیلسونایت طبیعی

استفاده از گیلسونیت طبیعی در صنعت ساختمان به عنوان یک رویکرد سازگار با محیط زیست

گیلسونیت طبیعی به دلیل خواص منحصر به فرد خود به طور گسترده در صنعت ساختمان استفاده می شود. می توان از آن در اختلاط سرد و گرم آسفالت استفاده کرد و یک رویکرد سازگار با محیط زیست برای ساخت جاده ها و روسازی ها است.

 

مواد معدنی طبیعی همچنین یک منبع تجدیدپذیر است که می تواند به طور پایدار و بدون ایجاد تخریب محیط زیست استخراج شود.قیر طبیعی دارای سطح سمیت پایینی است که استفاده از آن را ایمن می کند. این خاصیت آن را به یک ماده ایده آل برای ساخت جاده تبدیل می کند، زیرا هیچ تهدیدی برای انسان، حیوانات یا محیط زیست ندارد.

بهبود عملکرد خستگی در آسفالت با افزودن گیلسونایت طبیعی

 
 

همچنین نمونه های آسفالتی اصلاح  شده با درصدهای مختلف گیلسونایت  عملكرد خستگی بهتری در مقایسه با نمونه های آسفالتی دیگر از خود بروز می دهند. زیرا در اثر مخلوط کردن قیر با گیلسونایت طبیعی خصوصیات اسیدی قیر به سمت خصوصیات غیرقطبی پیش می رود كه باعث تشكیل پیوندهای غیرقطبی بیشتر بین قیر و سنگدانه در آسفالت می شود.


افزایش در درصد گیلسونایت در هر دو دمای 5 و 45 درجه سانتیگراد، عمر خستگی مخلوط های آسفالتی را افزایش داده است. عمر خستگی نمونه های مخلوط شده با گیلسونایت در دمای 5 درجه سانتیگراد تفاوت بسیار زیادی با عملكرد مخلوطهای كنترل در همین دما دارد.

جمع بندی:

در نتیجه، گیلسونایت طبیعی یک جزء حیاتی در تولید آسفالت با کیفیت بالا است. این دارای خواص منحصر به فردی است که آن را بسیار بادوام و ایده آل برای استفاده در مناطقی است که شرایط آب و هوایی شدید را تجربه می کنند. افزودن آن به مخلوط آسفالت، خاصیت ارتجاعی، دوام آن را افزایش می دهد و خطر ایجاد چاله ها را کاهش می دهد.

 

آسفالت تولید شده با گیلسونایت در برابر شیار شدن و ترک خوردگی مقاوم بوده و خاصیت آب گریز عالی دارد. گیلسونیت همچنین یک منبع تجدیدپذیر است و سازگار با محیط زیست است و آن را به بخشی ضروری از صنعت ساخت و ساز تبدیل می کند.

2 نظر

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.