آدرس:

گیلان غرب کیلومتر 26 جاده قصر شیرین

تلفن:

09188346219-09186802060

عایق رطوبتی ورق های قیری

عایق رطوبتی ورق های قیری

ورق های قیری انعطاف پذیر عایق رطوبتی –ورق های قیری تقویت شده عایق رطوبتی سطوح

 

به وسیله  پوشش های جدید عایق رطوبتی  پیش ساخته، ورق های قیری، بیشتر ایراد های عایق نمودن سطوح را بر طرف نمود.در طی این سالها از این نوع پوشش ها بسیار زیاد استفاده می شود.


بیشتر کارخانه های تولیدی این نوع از عایق ها از روکش آلومینیوم استفاده می کنند. که تا حد هشتادو پنج درصد  می تواند نور را منعکس نماید.


در اینجا عایق هایی را به شما معرفی می کنیم که دارای استاندارد اجباری و بعد از آن عایق های که معمولا استفاده می شود و همچنین ورق های انعطاف پذیر و دامنه استفاده از آنها را شرح می دهیم.


در مجموع هدف از نوشتن  این مقاله نکته های تعیین ویژگی های ورق های قیری تقویت شده، عایق رطوبتی مورد استفاده در انواع سطوح می باشد.


این استاندارد موارد زیر را شامل می شود:

 

الف-ورق های قیری مورد استفاده در بام بام باغ ها و دیوار.

ب-ورق های قیری تک لایه و دو لایه

پ-ورق های قیری تهیه شده از قیرهای اکسیده، الاستیکی و پلاستیکی


انواع مختلف قیر :

ورقه های قیری تقویت شده لایه انعطاف پذیر قیری تولید شده در کارخانه است که با تلفیق یک یا چند بستر داخلی و خارجی به شکل رول آماده مصرف عرضه می شود.


قیر اکسیده : استفاده مستقیم از قیر پالایشگاهی ، یا قیر روان در برج که با یا بدون حضور کاتالیزور در معرض دمای بالا و هوا دهی سخت شده است.


قیر الاستیکی: قیر پالایشگاهی و یا قیر اکسیده که توسط افزودنی های ترموپلاستیک و لاستیک ها اصلاح شده است.


قیر پلاستیکی : قیر پالایشگاهی و یا قیر اکسیده که توسط افزودنیهای ترکیبات پلی الفین یا کوپلیمرهای پلی الفین اصلاح شده است.

طبقه بندی ورق های انعطاف پذیر عایق رطوبتی قیری

ورق های عایق رطوبتی بر اساس محل مصرف به ۳ نوع زیر طبقه بندی می شوند :


ویژه مناطق سردسیر

مخصوص مناطق معتدل شامل نوع C و H

برای مناطق گرمسیر


ورق های قیری عایق رطوبتی بر اساس تعداد لایه مصرفی به عنوان بستر به دو نوع تک لایه و دو لایه طبقه بندی می شوند.


ویژگی های ظاهری :

باید عاری از هرگونه عیوب قابل مشاهده مانند سوراخ چروک ، پارگی روغن، در سطح لایه لایه شدن و غیر یکنواختی در سطح و لبه های آن باشد.


تمامی قسمت های عایق باید از مذاب قیری اشباع شده باشد به طوری که در برش های مقطعی از ۵۰ سانتی متری هیچ گونه نشانی از غیر اشباع بودن یا حباب هوا مشاهده نشود.


وجه خارجی عایق سطحی که با محیط در تماس است  می تواند با یکی از موارد زیر پوشیده شود:


به وسیله روکش آلومینیومی که ضخامتی کمتر از ۱۴ میکرون نداشته باشد.


با روکش پلیمری – آلومینیومی ) متالایز با طرح های تزیینی یا ساده با پودر معدنی ریز دانه و سنگدانه های رنگی


عرض روکش آلومینیوم و متالایز چسباننده شده روی عایق باید (۹۲۱) سانتی متر باشد و الباقی عرض عایق از لبه برای هم پوشانی باید عاری از هر نوع روکشی باشد.


وجه داخلی عایق ) وجهی که به سطح کار می چسبد باید با فیلم پلی اتیلنی یا فیلم پلی پروپیلنی قابل ذوب به وسیله حرارت مشعل پوشیده شود پوشش وجه داخلی باید کل سطح را به طور یکنواخت بپوشاند.


بسته بندی و نگهداری محصول نهایی :

رول ها باید به صورت عمودی در انبار سرپوشیده نگه داری شود کف انبار باید صاف و دمای آن بین ۵ تا ۳۵ ) درجه سلسیوس باشد.


چنانچه محموله در فضای باز نگه داری شود باید از پالت استفاده گردد و روکش پلی اتیلنی رنگی روی آن کشیده شود اما نمی توان برای مدت بیش تر از یک هفته در فضای باز استفاده نمود.


نشانه گذاری :

مشخصات زیر باید روی هر بر چسب به صورت جداگانه و واضح با رنگ ثابت نوشته شود ارائه اطلاعات نوع محصول ، نام یا علامت تجاری واحد تولیدی بر روی نایلکس رول الزامی و ارائه سایر اطلاعات بر روی نایلکس اختیاری است.


ویژگی های عایق های طوبتی پیش ساخته با قیر اصلاح شده مصطح به ایزوگام توسط پلیمرها برای پی هدف و دامنه کاربرد:

هدف از ارائه این نکات تعیین ویژگی های عایق رطوبتی پیش ساخته ای است که در آن از قیر اصلاح شده با پلیمرها به عنوان ماده آغشته کننده استفاده شده است و در پی ساختمان بکار می رود.


نماد شناسی :

نماد گذاری این عایق بر اساس نوع پلیمر و لایی مورد استفاده در آن باشد.
پلیمرهایی که در ماده اشباع شده جهت اصلاح و بهبود خواص قیری بکار می روند با دو نماد کلی زیر نشان داده شوند.


الف ) (نماد تی پی ای ) به معنای ترموپلاستیک الاستومر می باشد.

ب) ( تی پی ) به معنای ترموپلاستیک ها


ویژگی های ظاهری :

وجه خارجی ورق های قیری عایق رطوبتی باید به منظور جلوگیری از چسبندگی در داخل رول از مواد ریز دانه معدنی مثل پودر تالک و یا میکا پوشیده شود.


وجه خارجی عایق رطوبتی می بایست یکنواخت و عاری از هرگونه ترک خوردگی و چین و چروک باشد.


وجه داخلی عایق رطوبتی باید با فیلم پلاستیکی و یا مواد ریز دانه معدنی مثل پودر تالک و یا میکا پوشیده شود در صورت استفاده از فیلم پلاستیکی می بایست حداقل کل سطح زیرین توسط فیلم پلاستیکی پوشیده شود.


عایق رطوبتی باید بدون عیب و نقص قابل رویت و لبههای آن یکنواخت و سالم باشد.

تمامی قسمت های لایی عایق رطوبتی باید از ماده آغشته کننده اشباع شده باشد.


محصول تولید شده باید به صورت رول بسته بندی شود هر رول نباید بیش از دو قطعه باشد تعداد رول های دو قطعه ها نباید از ۳ رول ها تجاوز نماید.


رول ها باید محکم پیچیده شده باشند و نوار چسب به عرض ۵ سانتی متر حداقل 12 محیط را در بر گرفته و حداقل در دو ردیف چسبانده شود.


ورق های قیری

ونیز هر رول باید بر چسب مشخصات شامل نوع محصول ، تاریخ ، ساخت حد، تاریخ، مصرف ، علامت عمودی نگهداری و نام تولید کننده قید شود.


رول ها باید در انبار سرپوشیده و به صورت عمودی نگهداری شود و کف انبار باید صاف و دمای آن بین ۵ تا ۳۵ درجه سانتیگراد باشد.


در فضای باز عایق رطوبتی باید به همراه روکش پلاستیکی رنگی و روی پالت نگهداری شود.

عایق رطوبتی ایزوگام ایزوگام را که همه می شناسند محصولی بسیار رایج جهت عایق بندی بام منازل است که به صورت رول های یک طرف چسب در بازار موجود می با شد.


 نصب آن بسیار راحت و تنها با اعمال حرارت به این رول ها، آن ها را به سطح مورد نظر می چسبانند. این محصولات دارای عمر مفید ده سال بوده که مقاومت بالایی هم در برابر آب و رطوبت دارد.


 انواع ایزوگام ها در انواع یک لایه یا دولایه در انواع فویل دار پودری سنگریزه ای و رنگی تولید و به بازار عرضه می شود.


فرآورده های عایق کاری حرارتی برای ساختمان فرآورده پشم معدنی

یکی از شکل پذیرترین مصالح به شمار می رود از آن به عنوان عایق حرارتی استفاده می کنند و بهترین پارچه های ضد آتش را از این جنس می سازند.


هدف و دامنه کاربرد

هدف از ارائه این نکات تعیین الزامات فرآورده های پشم معدنی کارخانه ای با روکش یا بدون روکش است که در عایق کاری حرارتی ساختمان استفاده می شوند این فراورده را می توان به اشکال پتویی ، رولی و تخته ای استفاده کرد.


اصطلاحات و تعاریف : پشم معدنی : عایق حرارتی دارای ماهیت و ظاهر پشم گونه است و از مذاب ،سنگ، سرباره یا شیشه ساخته شود.


پتویی نواری : عایق حرارتی الیافی انعطاف پذیری است که به صورت رول یا تخت عرضه می شود که ممکن است روکش شده یا مجوف شده باشد و از سایر اشکال آن تخته ای یا دال شکل موجود باشد.


روکش : لایه سطحی تزئینی یا عملکردی با ضخامت کم تر از ۳ میلی متر مانند کاغذ ، لایه نازک پلاستیکی ،منسوج یا فویل فلزی است که به عنوان لایه عایق حرارتی جداگانه برای افزودن به مقاومت حرارتی فرآورده در نظر گرفته نمی شود.


نشانه گذاری و برچسب گذاری و بسته بندی


ارجاع به اشماره استاندارد ملی ایران -۸۱۱۶ تجدید نظر دوم سال ۱۳۹۶

نام فرآورده ، یا سایر خصوصیات معرف کالا

نام یا علامت تجاری تولید کننده و هم چنین نشانی واحد تولیدی نوبت کاری یا زمان تولید یا کد ردیابی


کلاس واکنش در برابر آتش

مقاومت حرارتی اظهار شده (RD)

ضریب هدایت حرارتی اظهار شده ( 1 )

ضخامت اسمی (dn)


آشنایی با عایق های متداول در ایران


١ – قیر : باتوجه به اینکه قیر هنگامی که در راه سازی یا در ایزولاسیون پشت بام ها به مصرف می رسد، محفوظ نبوده و همواره تحت تاثیر عوامل جوی قرار می گیرد،بنابراین باید از قیر متناسب با آب و هوای منطقه استفاده کرد.


 این نکته در کشور ما که دارای اقلیم های متفاوت می باشد بسیار حائز اهمیت است به عنوان مثال قیری که در درجه حرارت های پایین نرم و روان می گردد، قابل استفاده در مناطق گرمسیری جنوب کشور نخواهد بود و یا قیری که در دمای منفی پنج درجه سانتی گراد دچار ترک خوردگی می شود را نمی توان در مناطق سردسیری به کار برد.


۲ – عایق رطوبتی :قطران برای ساخت قطران به زغال سنگ گرما می دهند تا گاز از آن خارج شود و کک به جا ماند سپس گاز برخاسته را سرد می کنند تا عرق کند و قطره قطره، بچکد به ماده حاصله قطران شود.


 قطران هم مانند قیر دانه های سنگی را گفته به یکدیگر می چسباند از این رو برای ساختن رویه های سیاه و نیز در عایق کاری رطوبتی به مصرف می رسد.


 از چوب و سنگ شیست چرب هم قطران می گیرند. قطران دارای مواد اسیدی است که در آب حل می شوند لذا باید در استفاده از آن در راه سازی دقت لازم به عمل آید زیرا هنگام بارندگی مقداری از قطران در آب حل شده و وارد جوی ها و فضای سبز کنار راه ها می شود و گیاهان را آلوده می سازد.


3- پرایمرها: پرایمرها (آسترها دسته ای از محصولات تولیدی بر پایه انواع قیرها رزین،ها افزودنی ها و حلال های مختلف می باشند که به حالت مایع و با استفاده از قلم ،رنگ غلتک و یا اسپری بر روی سطح اعمال شده و پوششی ضد رطوبت و ضد زنگ ایجاد می کنند.

 

لیمیکس

از انواع مختلف پرایمرها که جهت عایق کاری رطوبتی سطح بتنی اسکلت فلزی ،ساختمان صفحه ستون،ها تیرهای چوبی تانکهای ذخیره ،آب لوله های فلزی آب آشامیدنی و کنند پرایمرها همچنین به عنوان پوشش زیرین لایه عایق رطوبتی پیش فاضلاب و لوله های گاز و نفت استفاده می ساخته بام جهت ایجاد چسبندگی بهتر به کار می روند.


۴– ماستیک ها و درزبندها: این گروه از محصولات تولیدی عمدتا به منظور پر کردن و آب بند نمودن درزها ، منافذ و درزه ها روی سطوح مختلف مانند بتن ، فلز، آسفالت، چوب و د استفاده مورد قرار می گیرند.

 این محصولات با استفاده از مواد مختلفی نظیر انواع قیرها حلال،ها پلیمرها، رزین ها افزودنی های ویژه و مواد پرکننده تولید و به طریق سرد یا گرم اجرا می شوند.


 از جمله ویژگیهای ماستیک ها و درزبندها می توان به رطوبت ناپذیری، انعطاف پذیری، چسبندگی مقاومت در برابر عوامل جوی و مواد شیمیایی اشاره کرد علاوه بر این چون درزبندها پس از خشک شدن حالت لاستیکی پیدا می کنند، هرگونه ،فشار ،ضربه تغییرات دما و حرکات نسبی اجزا ساختمان را نیز تحمل کنند انواع ماستیک ها و درزبندها با توجه به شرکت سازنده آنها متفاوت است.


 سیلرها: سیلر در واقع جزء رنگها محسوب می شود و جهت پر کردن منافذ و خلل و فرج چوب قبل از رنگ نهایی به کار میرود و سبب ایجاد استحکام و سختی بیشتر رنگهای نهایی می شود.


علاوه بر این سیلر خاصیت ضد رطوبتی نیز دارد ولی نباید در مجاورت حرارت مستقیم یا زیر نور مستقیم خورشید قرار گیرد چون طبله می کند. کیلر نیز مانند سیلر جزء رنگ های شفاف است با این تفاوت که کیلر پس از خشک شدن براق است و به عنوان رنگ رویه نهایی به کار می رود.


1 – عایق های رطوبتی ساخته شده بر پایه سیمان این دسته

از محصولات دو جزئی بوده و بر پایه سیمان ساخته می شوند و به صورت پودر مخلوط با آب تولید شده و به راحتی بر روی سطوح بتنی آجری و … قابل اجرا هستند.


 از آن جا که این محصولات پس از خشک شدن خاصیت الاستیکی پیدا می کنند، در نتیجه ضربات وارده فشارهای جانبی و تغییرات دما هیچ تاثیری روی آن ها نداشته و باعث شکسته شدن یا ترک برداشتن آنها نمی گردند.


 همچنین به سبب این که این محصولات بر پایه سیمان هستند عاری از مواد سمی بوده و می توان از آنها در داخل مخازن آب آشامیدنی نیز استفاده کرد.


– عایق های رطوبتی نوین امروزه با توجه به گسترش شرکت ها و کارخانه های سازنده عایق های رطوبتی بسیاری با نام های مختلف ساخته شده اند که هر کدام ویژگی و کاربرد خاصی دارند.


 در این نوشتار به برخی از این عایق ها اشاره مختصری خواهد شد.

ایزوشینگل: این محصول لایه ای مستحکم از نوعی قیر اصلاح شده با پلیمرهای مرغوب است که به وسیله یک لایه پلی استر یا تیشو تقویت گردیده است ایزو شینگل پوشش برای سقف های شیبدار با زاویه بیش از ۱۵ درجه است.


نصب آسان بارگذاری اندک بر سازه سقف، عمر طولانی تنوع در طرح و رنگ و جلوه زیبا از مزایای این عایق محسوب می شود.


ایزوفلکس: این عایق به صورت سرد و مایع اجرا شده و دارای مزایایی از جمله ایجاد پوشش یکپارچه و بدون درز، مقاوم در برابر اشعه ماوراء بنفش وزن کم در واحد سطح، خاصیت عایق حرارتی و قابل اجرا در سطوح غیر هندسی می باشد.


 نماسیل: پوشش عایق بر پایه آب و متشکل از رزین ها و پوشش دهنده های با ثبات پس از اجرا ضمن محافظت از سطح زیر کار و ممانعت از شوره زدن ،آن عایق رطوبتی کامل برای سطح ایجاد می کند.


 این محصول در رنگهای مختلف جهت نمای خارجی و داخلی ساختمان سقف های شیبدار و استخرها و بر روی کلیه سطوح با هر جنسی قابل اجراست.


غایق رطوبتی ورق قیر

واتر سیل: ترکیبی الاستومتری که بر پایه آب و یا حلال قابل عرضه بوده و به عنوان عایق رطوبتی و پوشش محافظ روی سطوح ،کاشی ،سرامیک بتن و مخازن فلزی، آب بندی نمای ساختمانها و جلوگیری از نفوذ آلاینده های محیطی و عدم نیاز به نما شویی.


 ایزولاسیون دیوارهای باران گیر و جلوگیری از نفوذ باران و نم و رطوبت به داخل دیوارها محافظت از نما و سطوح آجری و سنگی در برابر نفوذ آب باران حذف شوره زدگی سطوح محافظت از کلیه سطوح بتنی سازه ها در برابر نفوذ نم و رطوبت آلاینده های محیطی.


١ – ٧ – عایق های رطوبتی پلیمری

عایق رطوبتی سرد است و بیشتر در آب بندی پشت بام استخرها و مخازن آب ، جهت عایق کردن اتصالات و نیز به صورت ورقه برای عایق کردن سطوح ،سیمانی بتنی ، گچی و سنگی استفاده می کنند.


 مواد پلیمری هم خاصیت عایق حرارتی و هم عایق رطوبتی را دارا می باشند. از انواع این عایق ها میتوان به عایقهای بوتیلین اکریلیک پلی یورتان سیلیکون پلی استر ،نبافته اپوکسی، عایق های ابری و … اشاره کرد.


عایق های ،ابری نوارهای فشرده شونده از جنس PVC ، پلی اتیلن یا پلی یورتان هستند که یک یا دو طرف آنها نوار چسب کشیده می شود. از این عایق ها جهت پر کردن درزهای انبساط درز در و پنجره ها و دریچه ها استفاده کنند.


٢ – ٧ – عایق رطوبتی آرت فلکس :

این نوع عایق سبک و کم حجم می با شد آب و رطوبت را جذب نمی کند ضمن آنکه از انعطاف پذیری بالایی برخوردار بوده و امکان استفاده از آن در انواع مکان های مختلف ساختمان وجود دارد.


 عایق آرت فلکس همچنین وزن نهایی سازه افزایش نمی دهند که این عامل خود موجب افزایش تاب آوری و مقاومت ساختمان خواهد شد. علاوه بر آن نصب و اجرای آن با زمان قیمت کم تر از ایزوگام صورت می پذیرد.


۷-۳ – عایق رطوبتی رنگ نانو

این عایق به صورت رنگ هایی ساخته شده بر اساس نانو ذرات می باشد این رنگها به راحتی با استفاده از ابزار رنگ آمیزی معمولی قابل اجرا بر روی سطوح بوده و به میزان زیادی از نفوذ آب و رطوبت به درون ساختمان جلوگیری می کند.


 این نوع عایق در برابر نور خورشید و تغییرات دمایی آب و هوا مقاوم و اجرای آن با سهولت انجام می شود.


٤ – ٧ – عایق رطوبتی ایزوپل

عایق ایزوپل عایق پلیمری ساخته شده بر پایه آب است. چسبندگی بالایی میان ذرات این محصول وجود دارد که باعث شده بسیار مقاومت بالایی در برابر نفوذ رطوبت و آب داشته باشد.


 اجرای آن نیز به سهولت انجام می گیرد و پس از اجرا سطحی کاملا یکدست و یکنواخت را ایجاد می کند از این محصول می توانید در عایق بندی دیوار و پشت بام استفاده کنید.


فوم عایق رطوبتی : XPS —

این نوع فوم ساخته شده از پلی استایرن اکسترود بوده و ساختار سلول بسته دارد دارای وزن ،سبک مقاومت فشاری یکنواخت در تمامی سطح یکنواختی در چگالی این عایق است ضمن آن که استحکام و مقاومت بسیار بالا در برابر تغییرات آب و هوایی و در دماهای کم دارد.


 از همین رو محصول مناسبی برای استفاده در عایق بندی دیوارهای دو جداره، دیوار فونداسیون، در سقف های تیرچه ،بلوک کامپوزیت عایق کاری ،کف سردخانه ها،ساخت ساندویچ پانل و مواردی از این دست می باشد.


 یکی دیگر از مزایای آن حساسیت زا نبودن عایق های ایکس پی اس است. استفاده از این محصول دغدغه بروز مشکلات تنفسی و حساسیت های پوستی را برطرف کرده است.


۷-۶- عایق رطوبتی الاستومری

الا ستومری نوعی عایق انعطاف پذیر با خاصیت ارتجاعی می باشد به گونه ای که استفاده از آن را در انواع مکان های مختلف ساختمان ممکن کرده است.


 این عایق دارای ساختار سلول بسته بوده که مقاومت بسیار بالایی در برابر رطوبت دما و حرارت داشته از همین رو به عنوان عایق رطوبتی ، حرارتی و صوتی هم استفاده می شود از دیگر مزایای آن عدم خوردگی، مقاومت در برابر ر شد قارچها قابلیت رنگ آمیزی و وزن سبک آن است.


این محصول اغلب م صارف صنعتی برای ساخت انواع چیلر ،بویلر ،تاسیسات مخازن در پالایشگاه ها و صنایع خودروسازی دارد.


نکات اجرایی در عایق کاری رطوبتی

جهت عایق کاری بخشهای مختلف ساختمان به خصوص پشت بام نکاتی باید مد نظر قرار گیرند که در ادامه به برخی از آن ها اشاره خواهد شد.


سطح مورد نظر باید عاری از هرگونه گرد و خاک رطوبت و چربی باشد.

هنگام بتن ریزی در قسمت های مختلف ساختمان می توان مواد عایق رطوبتی ویژه ای را به صورت پودر یا مایع به بتن اضافه کرد و بدین ترتیب بتن را در برابر آب و رطوبت مقاوم کرد.


در بام های سبز معمولا کف بام را در محل باغچه،ها با ورق مسی یا گالوانیزه با شیب کافی و نیز دو لایه عایق رطوبتی مناسب می پوشانند.


در عایق کاری رطوبتی بام متداول است که قیری که در بام ساختمان به عنوان ایزولاسیون رطوبتی استفاده می گردد به و سیله آسفالت و یا فرش موزائیک پوشانیده می شود.


 آسفالت پشت بام که ماده ای با خلل و فرج حدود ۵ در صد است خاصیت عایق ندارد بلکه محافظ در مقابل اشعه خورشید روی عایق است.


 برای روش شدن رنگ ،آسفالت، جهت عدم جذب حرارت بهتر است پودر سنگ ،سفید رنگ پلاستیک رزین دار سفید یا رنگ آلومینیومی روی آن اجرا کرد.


اجرای عایق بام باید در فصول خشک سال انجام گیرد، اگر این کار در مناطق پر باران صورت گیرد، باید از کم بودن میزان رطوبت داخل بتن یا پرلیت روی بام اطمینان حاصل کرد.


 در غیر این صورت پس از اجرای عایق رطوبتی آب در زیر لایه عایق تبخیر شده و چون مفری برای خروج ندارد باعث جدا شدن لایه عایق از سطح بام و ایجاد برآمدگی می شود.


کنج های ۹۰ درجه نقطه ضعفی برای عایق های رطوبتی می باشند بنابراین قبل از شروع به کار باید در این کنج ها با ملات یخی ایجاد کرد.


پس از اتمام کار نوبت به مرحله آزمایش می رسد ناودانیها بسته می شوند و بر روی بام به مدت ۲۴ ساعت آب می اندازند تا از عدم نشت آب اطمینان حاصل شود.


لطفا جهت مطالعه معدن کاری دیجیتال بر روی لینک کلیک کنید.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.